top of page
  • Emilka

Początkujący copywriter | Rozmowa z Olą | 5 problemów 5 korzyści

Zaktualizowano: 11.01

Początkujący copywriter musi mierzyć się z różnymi wyzwaniami. Często staje przed decyzją, czy zacząć szukać swojej pierwszej pracy w agencji reklamowej czy samodzielnie zdobywać zlecenia i być freelancerem. Zdarza się, że szukając pracy etatowej spotyka się z niskim wynagrodzeniem i koniecznością pisania bardzo wielu tekstów o różnej tematyce. W takiej sytuacji niezwykle łatwo się wypalić.


Popularność copywritingu i pracy z domu



copywriting jak zacząć pisać za pieniądze


Copywriting jako praca z domu zyskuje ona coraz większą popularność wśród ludzi szukających pracy w innym trybie niż stacjonarny (etatowy) lub dodatkowego źródła zarobku. Niesie za sobą wiele korzyści, ale również pewne problemy. Co sprawia najwięcej trudności początkującym copywriterom? Dziś rozmawiamy na ten temat z Olą, która nie zdobywała swojego doświadczenia w pracy etatowej, ale od razu, na studiach, zaczęła pracować jako freelancerka.


Początkujący copywriter i wyzwania, z którymi przyjdzie mu się zmierzyć



początki pracy copywritera pomysł


Opowiedz proszę o początkach swojej pracy jako copywriter, czyli jak to się wszystko zaczęło. Czy copywriting to dla początkujących trudna praca?


Ola: Byłam na studiach, kiedy koleżanka dała mi znać, że ktoś szuka osoby do współpracy przy pisaniu artykułów blogowych. Pomyślałam wtedy: czemu miałabym nie spróbować? Z tego co wiem wiele osób szuka copywriterów, którzy nie mają doświadczenia, ponieważ mają świeże spojrzenie na wiele tematów i nie czują się wypaleni zawodowo. Oczywiście to może być przeszkodą, jeśli oczekiwania klientów są wysokie, a każdy błąd stawia na szali całą współpracę. Z czasem sama zaczęłam szukać dodatkowych zleceń na platformach dla copywriterów i widziałam, że wielu klientów oferuje zlecenia na copywriting dla początkujących. Zależało mi, żeby pracować tylko kilka godzin w tygodniu i móc sobie dorobić 200-300 zł.


A gdybyś miała wskazać 5 największych wyzwań/problemów, z którymi się spotkałaś na początku pracy copywritera?


Dostępność godnych zaufania portali


Zaczynając poszukiwanie zleceń na początku nie wiadomo, który z portali się sprawdzi. Czasem bardzo trudno jest określić, czy dana strona z ofertami pracy jest rzetelna. Aby uniknąć oszustów i nie martwić się o uzyskanie swego wynagrodzenia warto jest korzystać z zaufanych portali i brać zlecenia od sprawdzonych pracodawców. Na wielu z nich znajdziesz szeroką gamę ofert od różnych firm i osób prywatnych. Wystarczy wpisać w Google portal dla copywriterów albo portal dla freelancerów i sprawdzać, czy źródło jest popularne, czy wygląda dobrze, czy nie budzi wątpliwości.


Samodzielne prowadzenie księgowości


Moim zdaniem jest to jeden z głównych problemów osób początkujących we freelancingu. Z początku może wydawać się to trudne. W praktyce jednak jest o wiele łatwiejsze niż się wydaje. W celu prowadzenia księgowości na własną rękę można przyjrzeć się bliżej portalowi Useme. Jest to zaufana strona służąca do rozliczeń oraz samofakturowania. Korzystając z niej możesz być pewny otrzymania wynagrodzenia oraz prawidłowego rozliczenia się. Dzięki temu w łatwy sposób sam uporasz się z księgowością i nie będziesz potrzebował wykupować usług osoby zajmującej się tym zawodowo. Oczywiście można też prowadzić działalność nierejestrowaną, jeśli chcesz tak jak ja dorabiać sobie nieduże pieniądze na copywritingu.


Rozbieżne informacje dotyczące opisywanego produktu albo usługi


Podejmując się pracy copywritera przyjdzie Ci pisać o skrajnie różnych rzeczach. Jednym z rodzajów zleceń jest opisywanie produktów. Zdarza się tak, że klienci nie wysyłają jasnych briefów, a podczas wyszukiwania w informacji na temat danej rzeczy natrafisz na rozbieżne dane. Chcąc rzetelnie wykonać pracę i dobrze opisać produkt warto jest zasięgnąć informacji u źródła, czyli wyciągnąć z klienta jak najwięcej informacji. Przeglądanie katalogów oraz szukanie danych na stronie internetowej producenta gwarantuje prawdziwość podawanych wiadomości na temat produktu. Poprawność tekstu jest niesamowicie ważna. Warto jest więc poświęcić więcej czasu na research i upewnić się, że podajesz prawdziwe informacje.


Brak wprawy, który przekłada się na wolniejsze wykonywanie pracy


Podejmując się pracy copywritera często zaczyna się z zerowym doświadczeniem. Dopiero z czasem nabiera się wprawy. Niektórym z początku ciężko jest przyzwyczaić się do pisania tekstów na zlecenie (u mnie tak było). Pisze się je bowiem nieco inaczej niż wypracowania lub inne prace w szkole i na studiach. W zależności od rodzaju pisanego tekstu, zdania powinny być krótsze, mniej rozbudowane, wybrane frazy muszą się powtarzać wyznaczoną ilość razy, trzeba dbać o oryginalność tekstu oraz o spójny ciąg informacji. Wszystko to wymaga wprawy i doświadczenia. Zatem zaczynając pracę jako copywriter Twoja wydajność oraz prędkość pracy może być niższa. Nie warto jest się jednak zniechęcać. Początkujący copywriter będzie zwykle pisać wolniej, ale z czasem nabierze wprawy, a to przekłada się na lepsze zarobki.


Znalezienie tematu, który nas interesuje


Jako początkujący copywriter przyjdzie Ci podejmować się przeróżnych zleceń w dotąd nieznanych Ci dziedzinach. Z czasem i zebranym doświadczeniem będziesz mógł sobie pozwolić na dobranie tematów pod siebie. Na początku jednak każde zlecenie będzie na wagę złota. Podejmując się tematu, który wcześniej Cię nie interesował i nie wiesz o nim za wiele - będzie on wymagał od ciebie więcej czasu i większego wkładu pracy. Pamiętaj o tym, że każda minuta poświęcona na research w danym temacie rozwija Cię i przekłada się na jakość pisanych przez ciebie tekstów.


Copywriter jak zacząć?



copywriter jak zacząć praca


Jeśli zadajesz sobie to pytanie, wiedz, że na początek warto:


  • czytać jak najwięcej artykułów, książek o copywritingu, słuchać podcastów, oglądać video na ten temat na YouTube,

  • następnie trzeba przygotować prostą wizytówkę/portfolio/stronę - bo jak inaczej zaprezentować się potencjalnym klientom?

  • solidne przerobienie kursu copywritignu od osoby, która pracuje jako copywriter w Internecie od dłuższego czasu będzie dobrym pomysłem,

  • szukać zleceń trzeba regularnie i nie warto się poddawać po kilku dniach (znalezienie pierwszego zlecenia może zająć kilka dni, a może kilka miesięcy - zależy od Twoich umiejętności).


Korzyści płynące z pracy jako copywriter


Olu, copywriting, tak jak każda inna praca ma swoje plusy oraz minusy. Wszystkie trudności, przed którymi stajemy są przejściowe. Z mojej perspektywy, korzyści płynące z pracy jako copywriter są ogromne i stanowczo przerastają wszelkie trudności związane z tą pracą. Gdybyś miała podać 5 największych korzyści z pracy copywritera, to co to by było?


Możliwość ciągłego rozwoju


Pracując jako początkujący copywriter nieustannie się rozwijasz. Wielu rzeczy nie wiesz, a to skłania Cię do szukania informacji. Każde zlecenie wymaga zdobywania pewnej wiedzy w różnych dziedzinach. Ponadto, nieprzerwanie poszerzasz swoje doświadczenie i rozwijasz karierę. Każdy napisany tekst przybliża Cię do założonych celów. Możliwość ciągłego rozwoju w copywritingu tyczy się również przyjmowanych przez Ciebie zleceń. Im masz większe doświadczenie, tym lepsze pieniądze możesz zarobić. Ponadto możesz również decydować o tym, które zlecenia przyjmiesz, a za które podziękujesz. Przykładowo będziesz wybierać, czy chcesz pisać o kwiatach, samochodach czy przemyśle itd.


Możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy


Praca copywritera nie wymaga stałości. Tak jak to było u mnie - studia pozwalały mi pracować tylko kilka godzin w tygodniu. Dzięki temu sam decydujesz, ile pracy jesteś w stanie wykonać w danym dniu, tygodniu lub miesiącu. Copywriting możesz potraktować jako dodatkowe źródło dochodu i pisać teksty w dogodnym dla Ciebie czasie. Zarabianie dodatkowych pieniędzy zawsze jest czymś dobrym. Dzięki temu możesz szybciej odłożyć pieniądze na wybrany cel lub korzystać z nich na bieżąco. W każdym bądź razie dodatkowe źródło dochodu przyda się praktycznie każdemu niezależnie od jego celu.


Możliwość pracy z domu lub innego dowolnego miejsca, w dowolnym czasie


Jest to jeden z większych pozytywów pracy jako copywriter, oczywiście z mojej perspektywy. W większości zleceń będą obowiązywać Cię terminy (które często sam ustalasz), ale nie zmienia to faktu, że możesz wykonywać tę pracę w dowolnym dla ciebie czasie. Copywriting pozwala Ci na wykonywanie zleceń w dowolnym miejscu na ziemi. U mnie była to dodatkowa praca z domu, ale wiem, że niektórzy copywriterzy cały czas podróżują. Co więcej, możesz przyjmować zlecenia z każdego zakątka świata. Wpływa to bardzo korzystnie na ilość dostępnych zleceń poprzez brak ograniczeń geograficznych. Jest to pewna forma wolności, która pozwala Ci na niezależność.


Praca z domu albo workation


Podejmując się pracy copywritera, jako freelancer otwierasz dla siebie wiele nowych możliwości i drzwi, które do tej pory były zamknięte. Tryb oraz specyfika pracy copywritera pozwala Ci między innymi na podróżowanie i pracowanie w tym samym momencie. Jest to tryb życia o, którym wiele osób marzy, ale nie możesz sobie na to pozwolić lub nie wie gdzie zacząć. Podjęcie się pracy freelancerskiej to dobry start. U mnie copywriting to była praca z domu, ale nie tylko z mieszkania, które wynajmowałam, a np. też z domu rodziców. Jechałam do nich na weekend, odpoczywam, ale też mogłam wygospodarować zawsze kilka godzin, żeby zarobić na pisaniu.


Duże zapotrzebowanie na pracę copywriterów


Przyglądając się wielu stronom internetowym, na których szuka się zleceń dla freelancerów, z łatwością można zauważyć bardzo wysoki popyt na copywriterów. Rynek stale się rozwija i od kilku lat nie zwalnia ani na chwile. Jest to świetny moment na podjęcie pracy jako początkujący copywriter i na zdobywanie doświadczenia w tym temacie. Szeroki rynek i jego tendencja wzrostowa dają Ci szansę na nieustanny rozwój i zarabianie pieniędzy. Na wielu stronach internetowych możesz przebierać pośród wielu zleceń. Przekłada się to również na różnorodność dostępnych tematów. W praktycznie każdej firmie poszukiwani są copywriterzy. Oznacza to, że możesz przebierać wśród zleceniodawców oraz ich ofert. Z łatwością znajdziesz coś dla siebie.




7 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page