top of page
  • Emilka

Copywriting praca w domu - zalety, wady i 3 pomocne techniki

Zaktualizowano: 11 sty


Na przestrzeni ostatnich lat praca zdalna, czyli wykonywana z domu, stała się bardzo popularna. Okazało się, że ma wiele zalet, zarówno dla pracodawców, jak i pracowników. Copywriter to jeden z zawodów, który z powodzeniem można wykonywać w pełni zdalnie. Z tego artykułu dowiesz się, jakie są zalety i wyzwania tego rodzaju pracy oraz jakie techniki mogą być pomocne.


Praca w domu - zalety i wyzwania


Zacznijmy od ustalenia, z jakimi korzyściami i wyzwaniami wiąże się praca jako copywriter w internecie. Do zalet tego typu pracy zdalnej możemy zaliczyć:


Oszczędność pieniędzy



zdalny copywriter oszczędność pieniędzy

Żeby przedostać się do miejsca pracy, wiele osób musi korzystać z samochodu lub komunikacji miejskiej. Podejmując się pracy zdalnej możesz zaoszczędzić sporą sumę na biletach lub paliwie.


Oszczędność czasu


Nie będziesz musiał tracić również czasu na codzienne dojazdy do biura. Gdy zaczynasz i kończysz pracę w godzinach szczytu, możesz stracić nawet kilka godzin na stanie w korkach. Pracując z domu unikasz takich sytuacji, a kilka zaoszczędzonych godzin możesz wykorzystać na odpoczynek lub inne prace domowe.


Więcej czasu wolnego


Zdalne wykonywanie pracy i brak dojazdów przekładają się na zwiększenie Twojego czasu wolnego. Nie musisz wstawać kilka godzin przed rozpoczęciem pracy, a po jej zakończeniu od razu możesz zająć się czymś innym.


Luźna atmosfera


Praca z domu nie wymaga od Ciebie przestrzegania dress code’u. Nie musisz więc martwić się o swój wygląd lub wybór odpowiedniego stroju. Pracujesz we własnym domu, bez współpracowników i innych osób, więc możesz czuć się o wiele swobodniej.


Codzienne obowiązki o dowolnej porze



zarządzanie czasem praca zdalna copywriter

To kolejny atut pracy zdalnej. Pozostając w domu przez cały dzień, możesz równocześnie ugotować obiad, zrobić pranie itp. Robisz sobie przerwy dokładnie wtedy, kiedy tego chcesz nie oglądając się na szefa czy współpracowników.


Jeśli myślisz o pracy zdalnej, możesz spróbować swoich sił w copywritingu. Zobacz kurs copywritingu dla początkujących:





Copywriting praca w domu - wyzwania


Każda praca, w tym copywriting wykonywany z domu, niesie za sobą pewne wyzwania. Poniżej prezentujemy, jak można sobie z nimi poradzić.


Brak odpowiednich warunków do pracy



praca copywritera w internecie

Żeby dobrze wykonać pracę potrzebujemy odpowiednich warunków. Czasem jednak okazuje się, że w naszym domu jest za głośno lub inne bodźce nas rozpraszają. Jeśli nie możesz się skupić na pisaniu, kiedy sąsiedzi lub domownicy są obok, spróbuj pracować z słuchawkami lub korkami w uszach. Dobre warunki do pracy zdalnej to także wygodny fotel, szybki laptop czy stabilny internet.


Brak motywacji


Pracę w domu możesz wykonywać w piżamie, w nieuczesanych włosach albo leżąc na kanapie. Czasami przyczynia się to do utraty motywacji i chęci do dalszego działania. W końcu nikt nie da Ci nagany za to, że rozpoczęłaś pracę o godzinie 12:00, a nie o 8:00. Odpowiednie planowanie pracy i samodyscyplina to klucz do sukcesu.


Problemy z koncentracją


Szybciej można się rozproszyć w domu niż w miejscu pracy, gdzie ktoś nas kontroluje. Niejednokrotnie możesz złapać się na nieumyślnym przerywaniu pracy w celu sprawdzenia telefonu, pójścia do kuchni itp. Trzeba więc samodzielnie zadbać o swoją efektywność. Pomogą Ci w tym techniki, które znajdziesz w dalszej części tego artykułu.


Brak podziału na miejsce pracy i odpoczynku


Dla wielu dom jest swego rodzaju oazą i miejscem odpoczynku. Podejmując się pracy z domu, granica ta szybko się zaciera. Może to powodować nadmierne zmęczenie. Pomocne może okazać się wyznaczenie sobie stałego miejsca, w którym będziesz pisać.


Oczywiście te problemy nie dotkną każdego. Osobiście mogę pracować i relaksować się w jednym miejscu np. na kanapie w salonie. Po skończonej pracy, zamykam komputer i relaksuję się.


Czy copywriter chodzi do biura?


Wielu copywriterów to freelancerzy pracujący zdalnie. Jeśli jednak chcesz rozpocząć karierę jako copywriter, ale nie masz warunków, aby pracować w domu, nic straconego. Istnieje również możliwość zostania copywriterem w trybie pracy stacjonarnej np. w agencji reklamowej. Będziesz wtedy mieć dodatkowe obowiązki np. spotkania z teamem lub zdawanie raportów. Wszystko zależy od pracodawcy i jego sposobu pracy.


Przydatne techniki wspomagające pracę zdalnego copywritera


Praca copywritera w domu wiąże się z wyzwaniami, o których pisałam już wcześniej. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz pracę jako copywriter, czy już pracujesz w zawodzie i pojawiły się pierwsze trudności - znajomość technik wspomagających pracę w domu zdecydowanie Ci się przyda. Poniżej prezentujemy kilka z nich.


Zarządzanie czasem


Istnieją setki metod na to, jak zarządzać czasem podczas pracy zdalnej. Zdalny copywriter może czasami rozciągać swój czas pracy w nieskończoność. Przykładowo masz do napisania 3 artykuły i termin realizacji 2 tygodnie. Zaczynasz pisać, ale termin jest jeszcze odległy, więc w międzyczasie robisz dużo rzeczy, które Cię rozpraszają. Okazuje się, że zamiast napisać tekst w 3 godziny, zajęło Ci to cały dzień. Niezbyt fajnie, prawda?


Poniżej znajdziesz 3 techniki wspomagające pracę zdalną copywritera.



1. Ustal, ile godzin dziennie chcesz pracować



copywriting praca w domu

Może się wydawać, że ta metoda w przypadku pracy jako copywriter freelancer nie jest adekwatna. Pomyślisz sobie: Ale jak to? Przecież nigdy nie wiem, ile zleceń wpadnie. Jak pojawi się ich więcej, będę pracować więcej. Jak będzie ich mniej, będę pracować mniej.


Niby tak, ale takie podejście u niektórych osób może powodować wypalenie zawodowe. Uzależniasz się od zleceniodawców. Możesz ustalić sobie na start np.:


  • Nie chcę przekraczać 6 godzin pracy dziennie.

  • Chcę dawać klientom dłuższe terminy realizacji, żeby mieć większy luz.

  • Zwiększam czas pracy tylko wówczas, kiedy wpada mi bardzo ciekawe albo dobrze płatne zlecenie.


Takie podejście sprawi, że będziesz bardziej się zmotywować do działania w ustalonych godzinach. Czas pracy się kończy i musisz przełożyć kolejne zadania na jutro.


2. Techniki typu Pomodoro


Polecam Ci przetestować techniki zarządzania czasem typu Pomodoro. Na dłuższą metę jedna z technik może się znudzić i wówczas warto wziąć się za kolejną. Pomodoro to metoda bazująca na 25 minutowych odcinkach pracy, po których robi się krótką przerwę. Wpływa na efektywność oraz koncentrację.


Masz minutnik kuchenny? Nie musi być w kształcie pomidora. Możesz wybrać taki z ulubionym zwierzątkiem albo innym owocem/warzywem.


Pomodoro w pracy copywritera


Jeśli nie chcesz minutnika, wykorzystaj stoper w smartfonie. Będzie nam odliczał równe 25 minut na pracę. Następnie robimy 5 minut przerwy. Po czwartej turze należy zrobić dłuższą przerwę i odpocząć około 20-30 minut. W czasie pracy wykonujemy poszczególne zadania z listy. Im dłuższa lista, a zadania krótsze tym lepiej. Planowanie pracy powinno bazować na małych celach. Jest to bardzo ciekawa i sprawdzona technika wspomagająca pracę w domu. Wiele informacji o niej możesz z łatwością znaleźć w Internecie.


Przekładając metodę na copywriting:


  • przygotuj sobie nagłówki, nad którymi będziesz pracować,

  • powiedzmy, że nagłówek będzie miał około 1000 zzs,

  • w zależności od projektu będziesz wiedzieć, ile mniej więcej czasu zajmie Ci 1 nagłówek,

  • powiedzmy, że 1 nagłówek mieści się w cyklu 25 minut,

  • oczywiście każdy ustala sobie liczby indywidualnie, ale trzymanie się pewnych ram powinno pozytywnie wpłynąć na produktywność copywritera.


3. Technika na prokrastynację


Jeśli masz problem z przekładaniem swoich zadań na później, skuteczną techniką może okazać się metoda plasterków salami. Zarządzanie czasem pracy jest podstawą produktywności. Warto realizować zadania chronologicznie, kawałek po kawałeczku. Plasterek po plasterku.


Przykład


Twoim zadaniem jest napisanie artykułu blogowego. Podziel je na plasterki, czyli mniejsze części na przykład:


  • uruchomienie komputera

  • przygotowanie nowego dokumentu tekstowego,

  • wymyślenie tytułu,

  • rozpisanie nagłówków,

  • napisanie pierwszego paragrafu,

  • Stworzenie drugiego paragrafu itd.


Copywriting praca w domu - co musisz mieć na start?


Coraz więcej osób podejmuje się pracy jako copywriter, ponieważ potrzeba stosunkowo niewiele, aby zacząć. Co musisz mieć na start? Podstawą jest laptop (możesz używać również komputera stacjonarnego lub tabletu) i Internet. Przyłącze do sieci będzie niezbędne do reaserchu, udostępniania tekstów, poszukiwania nowych zleceń oraz korespondencji ze zleceniodawcami. Z rzeczy niematerialnych musisz uzbroić się w cierpliwość oraz nauczyć się samodzielnego pozyskiwania zleceń.


Jak zacząć pracować w domu jako copywriter?


Aby zacząć pracować w domu jako copywriter potrzebujesz jedynie odpowiedniej motywacji! Zapał do pracy okaże się kluczem do sukcesu. Zacznij od poznania podstaw teoretycznych i stworzenia portfolio. W Internecie możesz znaleźć wiele ich kreatorów i wzorów. Jest to bardzo ważny krok, który należy wykonać skrupulatnie. Między innymi na podstawie Twojego portfolio, pracodawcy będą decydować, czy przydzielić Ci dane zlecenie.


W kursie Samodzielny Copywriter znajdziesz konkretne wskazówki, jak stworzyć wyjątkowe portfolio krok po kroku:



Rozmowa ze zleceniodawcami


Kolejną bardzo ważną rzeczą jest umiejętność rozmowy z klientem. To kluczowy czynnik, który decyduje o tym, ile zleceń będziesz w stanie pozyskać. Istotny jest balans między profesjonalizmem, a luzem. Rozmawiaj ze zleceniodawcą jak z partnerem biznesowym. Pokaż, że dokładnie wiesz o czym mówisz, że rozumiesz potrzeby i oczekiwania. Nie bądź jednak przesadnie ugodowy i przedstawiaj śmiało swoje pomysły.



Łącz zlecenia copywritingu z innymi


Copywriting możesz potraktować jako bazę i podłoże do poszerzania swoich usług. Pozwala Ci on na rozwijanie się na wielu płaszczyznach, a przy tym zwiększanie swoich kompetencji. Grafika komputerowa, SEO lub video - to dziedziny, które pozwolą Ci na uzyskanie szerszej grupy klientów.


5 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page